• Kessler Carlson posted an update 1 year, 10 months ago

    بنزودیازپین ها ، همراه با باربیتورات ها ، داروهای ضد افسردگی و ضد روان پریشی ، یکی از شناخته شده ترین گروه های داروهای روانگردان هستند. چون این دارو ممکن است خطراتی را برای جنین در پی داشته باشد. قبل از اقدام به بارداری یا در حین بارداری به پزشک خود موضوع را اطلاع و در این باره با او صحبت کنید. اگر این دارو با دسته داروهایی که برای بهبود مشکلات تنفسی مانند آسم یا داروهایی که سبب خواب آلودگی می شوند مصرف شود، باعث بروز مشکلاتی چون سرگیجه، تنفس نامناسب و خواب آلودگی خواهد شد. در ادامه اطلاعات دارویی در مورد قرص کلردیازپوکساید را می خوانیم.

    قطع ناگهانی داروهای افسردگی، گرگرفتگی و خشکی دهان را برای بیمار به همراه دارد و فرد نمی تواند به محض احساس بهبودی مصرف این داروها را قطع کند. ضمنا این اثرات مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از قطع مصرف هر دوز دارو، در بدن باقی می مانند اما برخی اثرات ممکن است دوامشان در بدن بیشتر از ۴ روز طول بکشد. بیماران در صورت باردار شدن یا تمایل برای بارداری در طول درمان، باید درمورد فواید و ضرورت قطع مصرف دارو با پزشک خود صحبت کنند. معمولا اضطراب یا تنش‌های ناشی از استرس زندگی روزمره به درمان با داروهای ضداضطرابی نیازی ندارد.

    در صورت ابتلا به گلوکوم ، نارسایی کلیه ، قلب یا کبد ، باید به پزشک / روانپزشک اطلاع داده شود تا وی بتواند سایر گزینه های مناسب درمانی را نیز در نظر بگیرد. در صورت عدم وجود گزینه دیگر ، توصیه می شود که دوزهای روزانه بین 5 تا 10 میلی گرم باشد. اگر این دارو برای استرس کم مورد استفاده قرار گرفته، دوز آن فقط سه بار در روز آن هم با میزان ۵ الی ۱۰ میلی گرم خواهد بود.

    کلردیازپوکساید به منظور کاهش فشارهای روحی و برای ترک الکل مصرف می‌شود. این قرص در دو دوز 5 و 10 میلی گرم (کلردیازپوکساید 5 و کلردیازپوکساید 10) در داروخانه‌ها موجود می‌باشد. یکی دیگر از موارد کاربرد آن در برطرف کردن علائم ترک الکل است. در افراد معتاد به الکل ، ۳تا ۸ ساعت پس از آخرین مصرف الکل ، علائم ترک آغاز می‌شود .